maanantai 7. tammikuuta 2008

Autoilu Pietarissa

Pietarin katukuva on varsin suurten kontrastien sekoittama. Liikenne valoissa modifoidun Hummerin vieressä voi olla minuakin vanhempi epämääräinen kulkuneuvo, joka muistuttaa autoa. Nämä teiden peltihevoset seisovat täysin toisistaan välittämättä tarkoituksenaan päästä omaan määränpäähänsä mahdollisimman nopeasti.

Kuten jo äsken totesin on erilaisten autojen skaala todella suuri, johtuen ihmisten välisistä varallisuuseroista. Tämä ei sinällään vielä aiheuta mitään ongelmaa. Ongelma syntyy silloin kun vauhdit kasvavat koviksi. Suurissa kaupungeissa teiden pitää olla myös leveitä. Tällöin autotie, joka on suunniteltu kolmelle autolle suuntaansa voi saada neljä ja jopa viisikin autoa. Tämän tapahtuessa ei parane pahemmin kurvailla, jos haluaa välttää peltikolareita. Leveät ja pitkät tiet vaikuttavat moottoriteitä... ja varsinkin ilta aikaan, kun liikennettä on vähemmän tiet toimivat moottoritien tyyliin. Ohittaminen kaupungissa on normaalia vaikka käyttäisitkin vastaantulevien kaistaa. Myös nopeudet nousevat hyvinkin korkealle varsinkin yöaikaan, samaa tapahtuu kyllä myös Suomessa.

Jalankulkijana käytän liikennevaloja lähinnä suuntaa antavana merkkinä, sillä yleensä pari mattimyöhäistä ajaa vielä suojatien yli, kun vihreät palavat jalankulkijoille.

Ongelman ratkisua venäläisittäin: suurin osa meistä on joskus joutunut liikenneruuhkaan. Tämä on tietenkin tapahtunut silloin, kun olet jo muutenkin hiukan myöhässä tärkeästä tapaamisesta tai palaveristä. Kerron nyt muutamia tapahtumia, joita olen kokenut tai nähnyt Pietarin ruuhkaliikenteessä. Olin menossa koripalloharjoituksiin joukkuetoverini autolla. Olimme myöhässä ja edessä oli iso ruuhka. Nopea ratkaisu oli koukata jalkakäytävälle, ja posottaa sitä pitkin noin kilometrin verran ja hypätä koko jonon edelle. Aina jalankulkijoiden tullessa vastaan Vladimir tööttäsi ja jalankulkijat kääntyivät ja väistivät nopeasti lähestyvää autoa. Loppujen lopuksi selvisimme melkein ajoissa harjoituksiin.

Yhden kerran on myös bussi, kyllä kuulit aivan oikein, tehnyt samanlaisen jalkakäytävä ohituksen. Ainoana erona oli, että bussi ajoi jalkakäytävälle korotetulta kohdalta, jolloin bussi oli melkein kaatua. Tämän jälkeen bussi paineli jalkakäytävää pitkin ja palasi sitten takaisin ruuhkan keskelle änkeämistyylillä(työnnetään auton etuosaa väkisin eteen päin ajoradalle ja näin muiden on pakko väistää ettei tule kolaria). Loppujen lopuksi bussi oli ajoradalla poikittain tukkien kaikki ajoradat. Tässä vaiheessa muutama matkustaja oli sellaisessa paniikissa, että he painoivat pysähtymis-painiketta. Bussikuski sitten rennosti ajatellen päästi matkustajat ulos keskelle tietä autoruuhkan sekaan.

Ylivoimaisesti hienoin tyyli tuli nähtyä, kun miliisi ajoi aamuruuhkassa valot ja pillilt päällä tuhatta ja sataa. Kaikki väistivät pientareelle ja sivulle miliisiä, mutta kuinka ollakaan miliisiauton imussa ajoi auto, joka ei varmasti kuulunut edes siviilipoliisille. Kuinka tämä sitten oli mahdollista? Hyvin todennäköistä, että miliisillä on ollut kiire oikeasti ja silloin ei varmastikaan ole aikaa kytätä takana olevia autoilijoita, jotka tekevät "pieniä" rikkeitä. En kuitenkaan suosittele tekemään näitä ruuhkaohituksia kenellekkään, sillä eihän näistä mikään ole laillista varsinkaan ulkomaalaisille.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mukava lukea taas paikallisista tavoista. Maassa maan tavalla, joten pysytään Suomessa ajoväylillä. :)

Loppuun vähän ennusteita Pietarin liikenteestä: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pietari+uhkaa+tukehtua+liikenneruuhkiin/1135232915862

error1 kirjoitti...

Kyllä täällä noiden pakokaasujen määrän erottaa kun vertailee Suomea. Varsinkin kun lähtee lenkille niin kyllä ilma tuntui aluksi tunkkaiselta. Nyt alkaa jo tottumaan(tiedä onko sekään hyvä).