Helpoin tapa matkustaa Pietarissa on metro, sillä metroasemilla on aina näkyvillä metron kulkureitti ja pysähtymispisteet. Busseilla ja muilla julkisilla kulkuvälineillä aikataulujen ja reittien selvittäminen on ongelmallista varsinkin Pietarissa lyhyen aikaa vierailevalle.
Pietarin metro on varsin erikoinen rakennelma, sillä Nevan alueen suot ja vesistöt ovat olleet suuri ongelma myös metrojärjestelmän rakentajille. Ongelmiin tehtiin yksinkertainen ratkaisu. Porataan maan alle tarpeeksi syvä kuilu, näin vältetään vesistöt ja suot. Syvälle rakennetut metroasemat kaupungin keskustassa toimivat myös väestönsuojina, joten täysin turhia ei nämä syvälle rakennetut mestat ole. Varsinkin keskustan alueella olevat metroasemat ovat myös kauniita nähtävyyskohteita, joten jo niiden takia suosittelen käymään metroasemilla ja katsomaan politiikan ja historian havinaa.
Metro maksaa kertamaksuna 14 ruplaa (50senttiä), tai 300 ruplaa kuussa. Yhdellä kertamaksulla voi matkustaa metrolla niin kauan kuin haluaa, kunhan ei nouse ylös maanpinnalle. Kunhan kassalta on saanut zetonin (metropoletti), niin eikun vaan porteista ohi ja liukuportailla alas. Liukuportaat huristavat varsin kovaa vauhtia verrattuna Sokoksen liukuportaisiin. Alhaalla näkyy opasteet eri asemille ja jossain liukuportaiden lähistöllä on myös koko metrokartta, jossa voi kerätä (turisti)huomiopisteitä ja selvittää miten pääsee perille. Kaikki kioskit myyvät myös Pietarin karttoja, joissa näkyy myös metroverkoston kartta. Kyrilliset aakkoset olisi hyvä osata, sillä kaikki opastekyltit ovat ainoastaan venäjäksi. Muuten mitään ongelmia ei ole, sillä linjan vaihtokaan ei ole iso ongelma.
Sitä olen miettinyt onko mahdollista juosta liukuportaat alhaalta ylös, kun liukuportaat vetävät alaspäin. Koska portaiden vauhti on reipas pitäisi juoksuvauhdin olla kanssa kova, mutta matka on aika pitkä joten kunto saattaisi loppua kesken. Kerron miten käy, kunhan joskus hiljaisena aikana yritän tuota.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti