maanantai 19. marraskuuta 2007

Ryöstöt Pietarissa

Venäjää on hehkutettu suomalaisille ryöstäjien unelmamaaksi kertomalla erilaisia kauhutarinoita. Tarinoista osaa pitää varsin hyvin paikkaansa, mutta itse voin omalta osaltani kertoa, ettei ole tarvinnut pelätä Pietarissa. Keskustan alueella puhtaat ryöstöt, siis sellaiset, joissa sinua uhataan aseella ovat harvinaisempia, koska väkimassaa on siellä paljon. Kuitenkin taskuvarkaat ja miliisit voivat olla uhkana.

Miliisien käyttämä "rahastuskeino" on tehdä dokumenttien tarkastus ja samalla sujauttaa huumepussi sinun taskuun. Yleensä miliisejä on vähintään kaksi, joten toinen tarkistaa papereita ja toinen sujauttaa pussin. Tämän jälkeen he tarkistavat sinut ja kappasvain sinulta löytyy huumeita, jotka ovat Venäjällä kielletty. Tämän jälkeen olet pakotettu lahjontaan, tai poliisiasemareissuun. Suosittelen henkilökohtaisesti ensimmäistä vaihtoehtoa. Miliisit ovat näppäriä käsistään myös nappaamaan lompakon, joten kannattaa olla tarkkana etteivät poliisit nappaa lompakkoasi tai tyhjennä sitä vain rahoista. Tänä syksynä on eduskunnassakin esitetty kysymys suomalaisten opiskelijoiden turvallisuudesta Pietarissa, kun miliisit olivat pahoin pidelleet opiskelijan (linkki).

Taskuvarkaudet metrossa. No niin nyt voin sitten omakohtaisesti kertoa kuinka kaikki kävi sillä eilen minulta näpistettiin lompakko. Olin venäläisen ystävän kanssa Gostonni Dvorin metroasemalla odottamassa metroa, jotta pääsisin kotiin. Kello oli jotain 23 ja kaikki oli varsin rauhallista. Yleensä en puhu paljoakaan metroasemilla välttääkseni ylenpalttisen huomion, jota puheeni aiheuttaisi(olipa se sitten suomea, venäjää tai englantia). Nyt kuitenkin keskustelin englanniksi varsin huolettomasti, sillä olin venäläisen kaverin kanssa ja ajattelin näin olevani turvassa.

Metro saapui ja kun olin astumassa sisään vaunuun huomasin, etten päässyt eteenpäin sillä ihmisiä oli edessä ja takaa työnnettiin kovasti. Silloin en tajunnut, mutta kyseessä oli 7 hengen näpistysjengi. Aluksi luulin että metro oli vain täynnä, mutta kerta oli muita pidempi niin näin selvästi metrossa olevan paljon tyhjää tilaa. Viiden sekunnin sekavan sumpun jälkeen olin päässyt metroon ja vasta silloin tajusin, että kyseessähän taisi olla ryöstö. Tarkistin farkun etutaskun, jossa olin pitänyt lompakkoa, koska Talvitakissani ei ollut povitaskua. Lompakko puuttui ja tajusin, että nyt on todella kiire. Metro lähtisi kohta liikkeelle enkä tiennyt kenellä ryöstöjengistä oli minun lompakko. Menin kaverin luokse, jonka tiesin varmasti olleen hommassa mukana ja aloin tivaamaan lompakkoani takaisin. Kaveri lähti ulos metrosta ja seurasin häntä(metro ei ollut vielä kerennyt liikkua yhtään asemaväliä). Laiturilla tivasin edelleen lompakkoa takaisin kaveri näytti omaa lompakkoaan ja selitti ettei hänellä ollut minun omaisuutta. Kovasti kaveri kiroili ja otti jossain vaiheessa stiletin esiin, mutta piilotti sen myös melkein saman tien. Pyysin lopulta saada lompakkoni ja kerroin, että olen opiskelija ja siellä oli kaikki korttini. Lopulta saapui kaveri tuoden minun lompakkoani ja sanoen löytäneen sen tuolta maasta. Rahat tietenkin olivat kadonneet, mutta arvokkain eli kaikki dokumentit ja kortit olivat tallella. Tämä jännittävä kokemus tuli minulle maksamaan noin noin 500 ruplaa, joten olin todella onnekas, sillä se oli varmaan pienin summa mitä minulla ollut koskaan lompakossa Venäjällä oloaikana.

Illalla fiilis oli kuitenkin todella ärsyyntynyt siitä, että olin tullut ryöstetytksi, vaikka olin saanut lompakon takaisin ja menetetty summa rahaa oli pieni. Tai oikeastaan se etten ollut tajunnut, että minua ryöstetään enkä osannut toimia mitenkään estääkseni sitä. Toisaalta olin oikein iloinen saadessani mahtavan kokemuksen. Voisin kuvailla eilistä kokemusta benji-hypyksi, ainoastaan en itse päättänyt haluanko maksaa kokemuksesta.

Historia toistaa itseään on vanha sanonta, mutta he jotka lukevat tätä niin tässä on neuvot mitä itse tekisin ensi kerralla: Pidä huolta käsilaukuista ja lompakoista, minulla hölmösti farkun etutaskussa. Tiedosta jos tulee ahdas sumppu, joka ei liiku minnekään suuntaan, että kyseessä on ryöstö. Keskustan metroissa liikkuu kaikkein eniten turisteja, jotka ovat taskuvarkaiden kohteita. Katso ympärillesi kun olet astumassa metroon, sillä nämä näpistysjengit eivät ole paikallisia henkilöitä. Pyri neuvottelemaan ensin lompakkosi itsellesi, tämän jälkeen lähde raahaamaan miliisille, jos on halua(muista kuitenkin, että kaverit ei välttämättä lähde vapaaehtoisesti).

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mulle meinas käydä juuri samalla tavalla Pietarin metrossa pari vuotta sitten keväällä. Metrossa oli kyllä väkeä, muttei niin paljoa, että parin kaverin olisi pitänyt tunkea tiukasti viereen. Satuin kai liikahtamaan sopivasssa kohdassa tai sitten pojille tuli muuten vain kiire, mutta heidän poistuttuaan huomasin takin rintataskussa olleen kameran melkein lähteneen heidän mukaansa.

Hienoa, että jaksat kirjoitella sieltä Pietarista ja kertoa havainnoistasi! Nautipa vaihtoajasta, sillä se menee nopeasti, kokemusta on! ;)

Lämpimin terveisin pallon tältä puolelta,
Arto

Anonyymi kirjoitti...

Huhhuh, hyvä että sait kuitenkin takas. Tosi kiva tosiaan, että kerrot näistä täällä, niin esimerkiksi Venäjälle ensimmäistä kertaa matkaavalla mukava tietopaketti.

error1 kirjoitti...

Kiitokset kommenteista, kyllä täällä ihan mukavasti on viihtynyt ja pitää yrittää kirjoitella, sillä ircin ja skypen kanssa on ongelmia. Skype sentään joskus toimii... niin tämä on kuitenkin vain Venäjää :D

Terkkuja kenguruille!